In groten getale waren ze uit heel Noord-Holland en een deel
van Zuid-Holland gekomen: 1300 bewoners, verwanten en medewerkers die in Hoorn
het veertigjarig bestaan van de Raphaëlstichting kwamen vieren. Verrassend was
de plek van samenkomst: schouwburg Het Park, tevens congrescentrum, gelegen aan
het Markermeer, ontworpen in organische architectuur door Albert & Van
Huut. Dus bij deze gelegenheid ook heel toepasselijk. Op zaterdag 25 mei werd gebruik
gemaakt van de gehele locatie, met twee zalen plus de grote foyer. Buiten was
het net te koud, behalve in het zonnetje, uit de wind. Binnen waren veel
kraampjes en stands met allerlei producten.
Er liepen ook medewerkers rond met een witte sjerp, met
daarop in grote letters: ‘productontwikkeling’. Dat waren diegenen die hadden
meegedaan aan een pilot voor werkplaatsleiders om te werken aan de ontwikkeling
van nieuwe producten. Men had inspiratie gevonden in het Bauhaus van begin
twintigste eeuw, waar men het ambacht met de kunst wilde verbinden, net zoals altijd
het ideaal was geweest van Norbert Visser, pionier van de Raphaëlstichting.
Zodoende typeerde dit ook het jubileum van veertig jaar, waarin een bestand van
1500 medewerkers binnen een groot aantal locaties van verschillende omvang is
ontstaan.
Meer typerends speelde zich af in de grote schouwburgzaal.
Een gedeelte uit ‘Het sprookje van de groene slang en de schone lelie’ van
Goethe bijvoorbeeld, dat door bewoners en medewerkers van Midgard werd
opgevoerd, net als dat gebeurde bij de opening van deze instelling in 1989.
Maar ook de modeshow aan de hand van ‘Het sprookje van de kleding’ door
Breidablick mocht er zijn; een helemaal zelf verzorgde productie, ontsproten
aan de eigen fantasie. De derde grote en de eigenlijke pionierinstelling van de
Raphaëlstichting, Scorlewald, wist indruk te maken met een eigen
euritmieopvoering.
Ook bijzonder was het officiële gedeelte, waar de twee
bestuurders van de Raphaëlstichting, Pim Blomaard en Remco Bakker, geen voorspelbare
presentatie hielden, maar verrassend juist hun speelse, creatieve en poëtische
kant toonden. Dat ging met woord, klank en beweging, waarbij het onverwachte,
vloeiende en nieuw ontstane de boventoon voerde en het voor de toekomst gewenste
karakter van de Raphaëlstichting aangaf. Aansluitend liet Myrte Amons vanuit
haar theaterwerk de zaal de vilten lapjes die ieder bij binnenkomst had
gekregen tevoorschijn halen. Er waren drie kleuren: paars, geel en oranje. Bij
elke kleur hoorde een aparte beweging die de bezitters van het betreffende
vilten lapje werd gevraagd uit te beelden. Na oefening stuk voor stuk ook
allemaal tegelijk: en toen bleek men het logo van de Raphaëlstichting innerlijk
gevoeld en uiterlijk uitgebeeld te hebben!
Daarmee was het nog niet gedaan: er moest ook nog een eerste
exemplaar worden aangeboden. Dit betrof de biografie van de Raphaëlstichting.
‘Een biografische schets van de Raphaëlstichting’, werd wat bescheidener vanuit
de zaal geroepen. Dat was afkomstig van maker Jan Verweij, die hiermee echter
wel degelijk een kunststuk heeft afgeleverd. Het eerste exemplaar was voor Rob
Blok, bewoner uit de pionierstijd van Scorlewald, die er al in 1967 bij was en
tegenwoordig op Breidablick woont.
De veertig portretten van bewoners en medewerkers, opgenomen
in het boekje van 120 bladzijden, waren ook tentoongesteld in de foyer. De aanwezige
initiatiefkracht binnen alle afzonderlijke locaties kreeg hiermee een
persoonlijk gezicht. De feestelijkheid straalde van de dag af. Die bereikte een
hoogtepunt bij het verrassingsoptreden van volkszanger Benjamin uit Zaandam in
de schouwburgzaal. Alsof alle bewoners daarop gewacht hadden: de zaal ging
volledig los op de bekende tonen van liedjes uit het volksrepertoire. De
polonaise werd gedanst, waarmee een verrukkelijke dag werd besloten waar men
nog lang met veel plezier aan zal terugdenken.
Michel Gastkemper
Fotografie: Harm van der Meulen
Fotografie: Harm van der Meulen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten